Häng med i vår utveckling!

Fotograferingsknep!

Jag fick en förfrågan om jag kunde ge lite tips som hur man får endast motivet i fokus och bakgrunden suddig så ska försöka ge er svar utan att bli rörig. Det är lättast om ni förstår de manuella inställningarna på er kamera för att kunna få till resultatet bättre!
 
En suddig bakgrund handlar främst om bländaren men också hur bakgrunden ser ut.
Desto större bländare, desto suddigare bakgrund. När det handlar om bländaren så måste man tänka tvärtom, för när bländaren är stor så är bländartalet litet. Alltså blir det mer: stor bländare - lågt bländartal - suddig bakgrund.
 
Ett exempel:
 
Tyvärr kan man ju inte alltid välja bakgrunden, speciellt inte när man är ute på tävlingar, utan då får man ta det som det är liksom. Ett tips jag kan ge er om ni har objektiv med ett högre bländartal som lägsta möjliga, är att ta bilder när motivet är närmre er och längre ifrån den röriga bakgrunden. Det kan hjälpa till med att få en mer suddig bakgrund. 

Inför denna säsongen införskaffade jag mig Canons objektiv 70-200mm f/2.8 och har därför haft det lättare för att få till en suddig bakgrund. På bilden nedan är det lättare att se vad jag menar med en stor bländare/ett lågt bländartal då både bakgrunden och ekipaget i förgrunden är ur fokus.
 
 
Det sista tipset jag kan ge er är att ÖVA, ÖVA, ÖVA! Gå ut och fotografera helt meningslösa grejer och prova er runt bland inställningarna, ha kul med er kamera så kommer ni se resultaten!





Neapocalypse - klickerträning och unghäst ・゚♥ ✞
12 December, kl. 16:50 | Blogg; http://neapocalypse.se

Tack!! Jag har också fått höra att om man t.ex ska fota ett porträtt på nära håll så kan man gå en bit bort och istället zooma in, för då ska det bli lite oskarpt.
Jag har ett 18-55mm objektiv och kan max ha 3,5 som minsta tal, så det blir inte lika effektfullt som den sista men ändå litegrann liksom :)

Svar: det hjälper faktiskt mycket att ha motivet en bit bort från bakgrunden för att få till det oskarpa, precis som du säger så är det bättre att zooma in! om jag sedan inte tycker att zoomen räcker så brukar jag bara beskära bilden i ps sedan. :)
Jessica Jansby

Lisa Fager
12 December, kl. 21:17 | Blogg; http://lisafager.horseworld.se

sv: Åh tack han är verkligen superfin! :D Bra tips, försöker själv lära mig mer om kameran :D

Stalker?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar:


Trackback